Kovács Yvette Alida jelmeztervező a kezdetek óta a Koronázási szertartásjáték alkotócsapatának oszlopos tagja. Az idei produkció jelmezei több szempontból is különleges kihívást tartogattak számára.
Milyennek képzeljük el III. Béla korának öltözetét? A bizánci hatás az öltözködésben is meglátszott?
K.Y.A.: III. Béla korának öltözködését a XII. századi európai viseletek áttekintésével lehet kezdeni. Azonban a magyar területek sajátja volt, hogy bizonyos pogány jegyeket, mintákat és formákat megőriztek a viseleteikben. Így az európai tunikás-harisnyás öltözetekbe belekeveredtek az ősmagyarok stílusjegyei, mint például a fibula, a rontástól védő medál valamint a föveg. A bizánci hatás III. Béla viseletében jelenik csak meg, amikor kíséretével Manuel császár udvarából hazaérkezik. A Képes Krónika - évszázadokkal később - hasonlónak képzeli III. Béla viseletét, mint a többi magyar uralkodóét. Fennmaradt ábrázolás Manuel császárról is, aki bizánci viseletben látható, jellegzetes superhumerale ékszergallérral és tablionnal a köpenyén. A rengeteg ékkő, arany- és gyöngyberakás is bizánci jellegzetesség. Ezekből kiindulva készítettem el azt a tervet, amin hárman láthatóak: a bizánci császár, Maria ifjú császárné és III Béla.
Az idei az első alkalom, hogy a Szertartásjátékban cirkuszművészek is részt vesznek. Kíván ez speciális eljárásokat, készületeket a jelmez kapcsán?
K.Y.A.: A cirkuszművészek produkcióinak fő eleme a mozgás, valamint az eszköz, melyet a koreográfiához használnak. A biztonságuk a legfontosabb szempont, ezért a jelmeznek kell alkalmazkodnia az ő igényeikhez. Az idei Szertartásjátékban háromféle produkcióval lesznek jelen: egy akrobata számmal, egy röhnrad produkcióval és egy levegő koreográfiával. Minden esetben úgy kell megalkotni a jelmezüket, hogy csak annyira jelenhetnek meg a kor stílusjegyei, hogy az a mozgást ne akadályozza. Példa erre a fentről leereszkedő koronázóangyalok ruhája: a megszokott tunika helyett fehér test dresszt viselnek majd, szárnyaik pedig nem a hátukon, hanem a karikához rögzülnek, amiben ülni fognak.
A szereplők hiteles ábrázolásának a jelmez is szerves része, ám ez bizonyára hosszas utánajárást igényel. Mennyi időt vesznek igénybe az előkészületek? Hogy kell elképzelni az alkotói folyamat kezdeteit?
K.Y.A.: A szövegkönyvet olvasom el először, amiből kijegyzetelem a Szertartásjátékban szereplő történelmi személyeket. Ennek alapján kutatásokat végzek: magam részéről rendszeresen meglátogatom a Képzőművészeti Egyetem könyvtárát, és a neten is számos információt találok. Fontos a történelmi hűség, ezért próbálok minden szereplőről találni ábrázolásokat. Fontos azonban, hogy az ábrázolások sem feltétlenül hitelesek, hiszen kérdés, hogy ki és mikor alkotta őket, kinek a felkérésére - ezért próbálok több forrást is egyeztetni. Külön kihívás, hogy a korabeli viseleteket mai technikákkal és anyagokkal kell reprodukálni. Nincs idő hetekig kézzel hímezni egy ruhát, arany szállal átszőtt kárpitokat gyártatni, ezért inkább arra kell koncentrálni, hogy a közönség hiteles benyomást szerezzen az adott kor ruháiról, de megfeleljünk az anyagi és időbeli kereteknek is.
Milyen forrásokból merítesz ihletet ebben az évben?
K.Y.A.: III. Béla sírja fennmaradt, feltárás után megtalálták testének lenyomatát. Ebből valamelyest következtetni lehet alkati adottságaira. Fennmaradt a pecsétje, valamint az őt ábrázoló pénzérme is. Feltételezhető, hogy ezek hiteles ábrázolások az öltözetéről. Ereklyetartó melldísze és egy sírjában talált ékszer is támpont lehet.
Ötödik éve vagy a Koronázási szertartásjáték alkotóinak tagja. Miben más ez a fajta produkció, mint más munkáid? Okoz-e olyan kihívást, amellyel másutt nem szembesülsz?
K.Y.A.: Műfaját tekintve eleve eltér a többi, hagyományosnak tekinthető színházi produkciótól. Párhuzamosan halad a cselekmény: a koronázási szertartás közben megelevenednek az adott uralkodó életének fő stációi, és jelenetek formájában, koreográfiával tűnnek fel az emlékképek. A legfontosabb a történelmi hitelesség és a monumentális tömeg. Egyszerre kell úgy komponálni a szereplők jelmezeit, hogy messziről csoportban jól mutassanak, viszont elnagyolni sem lehet a díszítéseket, hiszen a ledfalon közeli képek is megjelennek.